Space… the Final Frontier. These are the voyages of the starship "Het gekleurde blokje". Its continuing mission: to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no one has gone before.
Bovenstaande heeft niets maar dan ook niets te maken met het (bord)spel Space Dealer.
Ik heb een 2e handsje op de kop kunnen tikken van dit spel met het aparte zandloperspelmechanisme, vandaar dit artikel. Het is nu echter tijd om jullie "boldly" (nee niet "baldly") te confronteren met een uitleg van Space Dealer.
Wat is Space Dealer eigenlijk voor een spel?
Space Dealer is een spel uit 2006 en is bedacht door Tobias Stapelfeldt. Het thema van dit spel gaat over planeten, productie van "gekleurde blokjes" in ruimte fabrieken, het transporteren van deze "goederen" in ruimteschepen, het verhandelen van deze "goederen" met andere spelers en het afleveren van deze goederen op een van de planeten van de andere spelers. En al dit moois moet worden gerealiseerd in precies 30 minuten de exacte speelduur van 1 spelletje. Eitje ? Nou het is toch iets lastiger want voor elke actie die je uitvoert moet je een zandloper van 1 minuut (omdraaien) en wachten to deze is doorgelopen, dan pas namelijk is je actie uitgevoerd en heb je bijvoorbeeld een goederen blokje geproduceerd. Op zich klinkt dit nog steeds niet moeilijk maar je hebt maar 2 zandlopers, zie je de meteorenbui al hangen. Theoretisch zou je dus 60 acties uit kunnen voeren maar dat is theoretisch want er zijn natuurlijk ook nog de medespelers die steeds iets van je willen zoals het verhandelen van blokjes.
Met welke componenten spelen we Space Dealer?
Space Dealer bestaat uit verschillende componenten:
- Technologiekaarten.
- Een eigen thuisplaneet voor elke speler.
- Omloop baan met tussenliggende planeten.
- Ruimte schepen.
- Veel gekleurde blokjes
- En natuurlijk de zandlopers (2 per speler)
Laten we eens kijken hoe die componenten allemaal samenwerken.
Thuisplaneet:
Allereerst gaan we kijken wat je allemaal op je thuisplaneet kunt doen.
Je thuis planeet bestaat uit verschillende "lagen".
Planningslaag:
De bovenste laag bestaat uit 2 aansluitingen voor het plannen (activeren) van je technologie kaarten, ook wel de planningslaag genoemd. Er zijn 3 technologie niveaus die worden weergegeven door 3 stapels met technologiekaarten. Afhankelijk van je technologie niveau mag je telkens 2 technologiekaarten trekken van een van de stapels. Je mag 1 van deze kaarten spelen. Uiteraard moet er plaats zijn in je planningslaag voor een technologiekaart. Na het spelen van een zandloper is je technologie onderzocht en kan je deze activeren door hem te plaatsen in de planeetlaag of de actielaag.
Planeetlaag:
Technologie niveau kan je hier verhogen door onderzoek uit te voeren. Uiteraard weer met een van je zandlopers. Ook zorgt deze laag voor energie met behulp van bijv. een fusiereactor of een zonnesatelliet. Deze energie wordt gebruikt voor de verschillende ruimtegebouwen die je in je actielaag kunt bouwen. Je zonnesatelliet heeft bijv. 3 aansluitingen waar je iets op aan kunt sluiten.
Actielaag:
Hier worden al je ruimtegebouwen geplaatst zoals een mijn voor het produceren van goederenblokjes met een zandloper of een goederendepot voor opslag van goederenblokjes om een paar te noemen. De goederen die je in je actielaag produceert kan je op je ruimteschip (of die van een andere speler) laden of in een depot opslaan.
Benodigdhedenlaag (vreemde vertaling mijnerzijds in het Engels heet het "demand" en in Duits "Nachfrage"):
Op sommige kaarten staan op de onderkant gekleurde blokjes, als een medespeler die blokjes bij je aflevert krijgt hij hiervoor punten. Om je aan te moedigen om hier gebouwen met veel benodigdheden te bouwen krijg jij hiervoor zelf ook nog een paar punten bij aflevering.
Omloopbaan:
De omloopbaan is een ring waar je de score op bij kunt houden en waarop de planeten staan afgebeeld. Met je ruimteschip kan je per zandloper activatie een planeet verder hoppen. Heb je grondstoffenblokjes bij je dan kan je die bij een tegenspeler op een van zijn technologiekaarten inleveren tegen punten. Op een andere planeet mag je blokjes ruilen dit mag ook met een ruimteschip van een andere speler als je deze onderweg tegenkomt.
In een notedop is het dus ontwikkelen, technologiekaarten activeren, energie produceren, goederen produceren, goederen transporteren en goederen afleveren = punten krijgen.
Eindoordeel?
Het spel is nu paar keer gespeeld en valt niet tegen. Ik moet er wel bij vermelden dat de tweede keer beter verliep ook omdat ik de uitbreiding All-Zeit had toegevoegd. Het spel is alleen in de basisversie gespeeld er zijn nog verschillende varianten en extra kaarten die het geheel moeilijker en interessanter maken. Aleen jammer dat je met je ruimteschepen niet op elkaar mag schieten 🙂
Je moet echter wel van chaos en tijdsdruk houden. Ben je meer het type die houdt van een rustig bordspelletje dan moet je niet bij Space Dealer zijn. Vind je het spel niks dan heb je gelukkig maar 30 minuten van je leven verspild want zoals hierboven al vermeld een spelletje duurt nooit langer dan 30 minuten.
Checklist waarin wordt aangegeven wat de reviewer van het spel vindt.
- Met hoeveel spelers heb je het spel gespeeld? – 4 spelers.
- Zijn de spelregels ingewikkeld? – Nee, spelregels zijn redelijk eenvoudig, tijdsdruk maakt het chaotisch maar dit is ook de bedoeling.
- Is het spel geschikt voor volwassenen, kinderen of beide. – Geschikt voor kinderen van 12 jaar en ouder.
- Zou je het meteen weer willen spelen? – Ja. Maar dan minimaal 2 keer achter elkaar.
-
Zou je het ook nog leuk vinden na 5 keer spelen binnen een week? – Nee, na een paar keer spelen moet je het een poosje laten rusten.
- Voor hoeveel spelers lijkt jou dit spel het beste geschikt? – minimaal 4. (kan je aan tweede spel komen dan 6 – 8)
-
Wat is het thema? – 30 minuten met je zandlopers je ruimtezaken zo efficient mogelijk laten verlopen, bouwen van ruimtegebouwen, produceren goederen, rondvliegen met je ruimteschip en handelen.
-
Wat vindt je van het thema ? – Het ademt aan alle kanten het ruimtethema uit, alleen jammer dat je niet op elkaar mag schieten.
- Was je elke keer weer snel aan de beurt? – Je bent alleen maar aan de beurt het is realtime.
- Verveelde je je tijdens het spelen? – Nee.
-
Wat vind jij van de speelduur? ( te kort, precies goed, te lang) – Precies goed. Je moet wel meerdere spellen achter elkaar spelen.
- Hoe vind jij de kwaliteit van de spel componenten? – De spelonderdelen zijn prima in orde waaronder de ruimteschepen, de gekleurde houten blokjes, de kwaliteit van de borden, en technologiekaarten.
- Welk cijfer zou jij het geven ? (1 is slecht – 10 is goed) – 7
Algemene gegevens.
Aantal spelers: 3-4 (twee spellen gecombineerd 5-8 spelers)
Speelduur: exact 30 minuten