Space Alert nieuws van ruimteschip "De Kleiduif"

Zit je gezellig met je bemanningsleden in je ruimteschip een kopje koffie te drinken, begint er allerlei ruimtegespuis op je te schieten. Je blijft uiteraard koelbloedig en geeft rustig je bevelen door aan je bemanning die ineens als gekken door het schip gaan rennen en doorelkaar heen op allerlei knoppen staan te drukken. Ruimteschip "De Kleiduif" wordt inmiddels van drie kanten aangevallen, de schilden zijn uit, de kanonnen zijn energieloos en er is niemand die de grote reactor vult met nieuwe brandstof staven. Chaos, complete Chaos. Als het zo doorgaat haal je waarschijnlijk het einde van de 10 minuten durende missie niet.

Gelukkig toont je boordcomputer mooie rustgevende space plaatjes. Je staart hier nog even naar terwijl een sectie van je schip volloopt met rode blokjes en daarna ontploft.

Bovenstaande zou een missie kunnen zijn uit het (bord)spel Space Alert. Space Alert kan het beste omschreven worden als de broer van RoboRally die op station Amsterdam over moet stappen van perron 1 naar 18 met een overstap tijd van 10 minuten terwijl iedereen hem voor de voeten loopt. 🙂

Space Alert bord plus componenten

Wat is Space Alert eigenlijk voor een spel?

Space Alert is een coöperatief spel waarbij je samen een ruimtemissie van 10 minuten moet overleven. De speelduur en opdrachten van de missie wordt bijgehouden door een boordcomputer, deze boordcomputer is in werkelijkheid een geluidsfragment van 10 minuten op een CD (of MP3). Deze geluidsfragmenten heb ik iets aangepast daarover later meer nu eerst iets over het spel Space Alert.

In Space Alert krijg je een aantal kaarten waarmee je al naar gelang de missie een aantal acties op je genummerde actie bord moet plaatsen. Je mag onderling overleggen wie wat gaat doen maar de kaarten die je hebt neergelegd mogen de andere spelers niet zien. Het ruimteschip bestaat uit zes ruimtes, de rode zone met een boven- en benedendek een witte zone met een boven- en beneden dek en een blauwe zon ook met een boven- en benedendek. Elke ruimte heeft 3 knoppen A, B, C. Met de knop A kan je een Kanon afvuren met knop b wordt een schild opgeladen of energie aangevuld en knop C heeft in elke kamer een andere functie waaronder het besturen van computers, robotten, raketten of ruimtejagers.

Je acties (kaarten) bestaan uit het lopen naar de blauwe of rode zone, de lift nemen tussen het boven- en benedendek, robots besturen of drukken op een van de knoppen A, B of C.

Je schip wordt uiteraard aangevallen door vijandelijke ruimteschepen deze worden door de communicatie officier in het spel gebracht door een dreigingskaart te trekken als de boordcomputer dit aangeeft. De boordcomputer geeft ook aan wanneer je kaarten mag ruilen, wanneer fase 2 begint, uitval van het communicatiesysteem, interne dreigingen en andere narigheid.

Er komen dreigingen, je probeert deze te elimineren hiervoor leg je actiekaarten neer in overleg met je medespelers en je luistert naar de boordcomputer. Dit is in het kort hoe het spel mechanisme werkt. Moeilijker wordt het niet, de kracht van het spel ligt dan ook in de chaos die ontstaat als iemand een kaart fout heeft neergelegd of spelers die achter elkaar op dezelfde knop drukken waardoor er onnodig energie wordt verbruikt of dat er helemaal niks gebeurt, de boel loopt als het ware in de ruimtesoep.

Space Alert doos

Minpunt(je): er zijn maar 16 missies waarvan de eerste 6 er zijn om het spel te leren. Gelukkig zijn deze missies wel goed wederspeelbaar door de onvoorspelbaarheid van de dreigingen. Maar een paar extra missies zou erg welkom zijn.

** Nog even iets over de Cd's, deze heb ik omgezet met Movie Maker en DVD Maker naar een DVD zodat ik de missies op een Portable DVD speler af kan spelen met op het DVD schermpje een mooi ruimte plaatje. Het voegt niets toe aan het spel maar het ziet er iets mooier uit 🙂


Checklist waarin BeeJee aangeeft wat hij van het spel vindt.

  • Met hoeveel spelers heb je het spel gespeeld? – 4 spelers.
  • Zijn de spelregels ingewikkeld? – Nee, spelregels zijn redelijk eenvoudig, tijdsdruk en boordcomputer maken het chaotisch maar dit is ook de bedoeling.
  • Is het spel geschikt voor volwassenen, kinderen of beide. – Geschikt voor kinderen van 12 jaar en ouder.
  • Zou je het meteen weer willen spelen? – Ja. Leuk coöperatief spel.
  • Zou je het ook nog leuk vinden na 5 keer spelen binnen een week? – Ja, een missie duurt maar 10 minuten wel jammer is het beperkt aantal missies maar door onvoorspelbaarheid van de dreigingen wel vaak wederspeelbaar.
  • Voor hoeveel spelers lijkt jou dit spel het beste geschikt? – minimaal 4.
  • Wat is het thema? – 10 minuten overleven met een ruimteschip in onbekende ruimte.
  • Wat vindt je van het thema ? – Je hebt echt het gevoel dat je rondloopt in een ruimteschip dit komt mede door de CD en de handleiding die op humoristische wijze de spelregels uitlegt.
  • Was je elke keer weer snel aan de beurt? – Je bent alleen maar aan de beurt het is realtime.
  • Verveelde je je tijdens het spelen? – Nee.
  • Wat  vind jij van de speel duur? ( te kort, precies goed, te lang) – Precies goed. Je moet wel meerdere missies achter elkaar spelen.
  • Hoe vind jij de kwaliteit van de spel componenten? – De spelonderdelen zijn prima in orde waaronder de plastic- astronauten, robotten en raketten, de gekleurde houten blokjes, de goede kwaliteit van de borden, kaarten en fiches.
  • Welk cijfer zou jij het geven ? (1 is slecht – 10 is goed) – 7.5

Algemene gegevens.

Aantal spelers: 1-5
Speelduur: per missie spelen en controleren 20 – 30 minuten

Door bordspelgroep

Ik beheer deze site en speel verder geen spelletjes :-)

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.