Voor mij was het de eerste keer dat ik uberhaupt Terra Mystica speelde, dus ik heb het spel niet kunnen ervaren zonder de extra rassen. Ik ga toch proberen er een leuk verhaaltje van te maken, dat weergeeft hoe het spel speelt.
Terra Mystica is een resource management bordspel dat, zoals vele bordspellen, bestaat uit een bord opgebouwd uit zeshoekige vakjes. Het is een kleurrijk bord met 7 verschillende kleuren terreinen, welke de thuis zijn van verschillende rassen.
Het spel begint met het willekeurig bepalen van de 6 doelstellingen voor het einde van elke beurt, en een doelstelling voor het einde van het spel. Aan het einde van elke beurt kan je een bonus verdienen door te investeren in 1 van de types magie: lucht, aarde, water en vuur. Elk ras heeft een specialisatie in types magie, en op basis hiervan maak je je keuze voor je ras. Ik maakte als beginnende speler de fout om een ras te kiezen dat een bonus had in een type magie die voor de doelstellingen niet relevant was. Dit heeft me de rest van het spel achtervolgd.
Laat het duidelijk zijn: Bij Terra Mystica houd je rekening met alles. Alle informatie is vanaf het begin van het spel bekend, en op basis daarvan bedenk je een plan, en anticipeer je op de zetten van je tegenstanders. Aangezien er geen willekeur is na het begin, komt er geen geluk kijken bij winnen.
Het verloop van het spel is vrij ingewikkeld: Je verzameld verschillende grondstoffen, zoals werkers, geld en magie, en gebruikt deze om soorten landen te terraformen naar het type land van jouw ras, zodat je er vervolgens huizen, steden en meer kan bouwen. Uiteindelijk bouw je grote steden, kerken en een tempel. Alle van deze geven weer rasspecifieke voordelen, allemaal dingen waar je aan het begin van het spel al rekening mee kan en moet houden.
Wat was er anders aan de 2 nieuwe rassen? Ik heb ze uiteraard niet allemaal meegemaakt, maar het vulkaanras terraformde overal voor dezelfde prijs, namelijk het verbranden van een magie. Deze magie was later weer terug te winnen, maar al met al een heftige prijs vergeleken met de andere rassen. Het voordeel was dat er bijna geen discriminatie was tussen types landen en het terugwinnen van de magie gaf ook voordelen. Het ijsras koos aan het begin welk land het als voorkeur had, en terraformde door de boel te bevriezen. Een interessante keuze die vooral de gelegenheid geeft om in te spelen op de raskeuzes van de tegenstanders.
Al met al vond ik het een interessant en uitdagend spel, maar wel frustrerend, omdat een fout gemaakt in het begin van het spel ervoor zorgt dat je de komende 2-3 uur eigenlijk niet meer kan winnen. Aanrader voor die-hard bordspellenfanaten, niet zo voor de meer casual spelers.
Bjorn
Opmerking/disclamer, review versie is beschikbaar gesteld door White Goblin Games.
Bjorn ook jij bedankt voor je review. Review ziet er goed uit.