Navegador is het nieuwste spel van Mac Gerdtz. Ieder jaar brengt hij een spel uit met zijn eigen bedrijf PD Verlag en allemaal worden ze tot nu toe gekenmerkt door de rondel. De rondel is een ronde schijf afgedrukt op het bord waarin de mogelijke acties op de parten van de schijf staan afgedrukt. Als je aan de beurt bent, loop je 1, 2 of 3 stappen vooruit op de rondel en voer je die actie uit. Het brengt je keuzemogelijkheden dus terug tot drie. Mensen met analysis paralysis (AP) zijn daar prima mee geholpen en de medespelers van de APers dus zeker ook :-). Ook de acties zelf zijn snel en eenvoudig uit te voeren, zodat je lekker vlot doorspeelt. Toch is er wel voldoende te kiezen.
Want wat doe je zoal in het spel, wat voor acties staan er op die rondel?
We zijn Portugezen investeerders in ontdekkingsreizen. We sturen schepen de onbekende zeeën op aan het begin van de Portugese Gouden Eeuw (en dat was pakweg 100 jaar voor die van ons). Met de actie Zeilen laat je je schepen een stukje verder zeilen op de kaart. Is het een nog niet eerder bevaren stuk zee/oceaan, dan krijg je een ontdekkingsfiche dat punten waard is, maar je verliest wel een schip. Je bevindt je in uncharted territory, dus dat gaat wel eens gepaard met een schipbreukje. Maargoed die schepen ontdekken wel kolonies, die je vervolgens met de actie Kolonies kunt aanschaffen. Er zijn kolonies in Zuid-Amerika waar je suikerriet vandaan haalt, goud langs de kusten van Afrika en specerijen weer verderop, in Azië. Verder is er nog de actie Werkers waarmee je werkers kunt inhuren in Lissabon. Die werkers zijn belangrijk als basisvoorwaarde om kolonies en gebouwen te kopen (met de actie Gebouwen). Met meer werkers kun je dus efficiënter gebouwen en kolonies kopen (meer tegelijk als je de actie doet). Op een zelfde manier werkt de actie Schepen. Door meer schepen te kopen kun je met meer schepen tegelijk varen als je actie zeilen doet en dus meer gebieden en kolonies ontdekken en kopen. Dan is er nog de actie Markt. Dit is de belangrijkste actie om geld te krijgen en geld is zeker in het begin schaars. Op de markt kun je je kolonies en/of fabrieken exploiteren voor de actuele koers van de drie goederen (goud, specerijen, suiker). Tot slot is er de actie Privilege. Ook dit is een belangrijke om uiteindelijk punten te verdienen. Iedere speler heeft namelijk een eigen bordje, dat vooral een score-administratiebordje is. Je verzamelt er de spullen die je koopt: de gebouwen (kerken, scheepswerven, fabrieken, ontdekkingsfiches), de kolonies en last but not least je privileges.
Op dit bordje probeer je privileges te verzamelen in de spullen waar jij er veel van hebt. Heb je veel kolonies, dan moet je zorgen dat je veel privileges verzamelt in het kolonie-spoor. Heb je veel ontdekkingsfiches van nieuwe stukken zee/oceaan, dan moet je zorgen dat je je goed hebt ontwikkeld op het ontdekkingsprivilege-spoor enz. Dit bordje met de verzamelde privileges erop, is namelijk de belangrijkste manier om punten te verdienen in het spel: hier worden de privilegepunten vermenigvuldigd met het aantal dat je hebt verzameld van de betreffende soort. Het moge duidelijk zijn: de winnaar is degene met de meeste punten aan het einde van het spel. Het spel kan trouwens op twee manieren eindigen: of Nagasaki wordt ontdekt, of het laatste gebouw wordt gekocht.
Mijn mening over het spel:
Een mooi evenwichtig spel met meerdere wegen naar de overwinning, dat zoals gezegd, lekker vlot doorspeelt met weinig downtime. Speeltijd ongeveer 1,5 uur met vlotte ervaren spelers. Speelt even goed met 3, 4 of 5 spelers. Schijnt zelfs met 2 te kunnen, dat zal wel minder zijn, heb ik nooit geprobeerd. Goed in balans dus. Je speelt wel een strategie van specialisatie in bepaalde sporen, maar of die je de overwinning zal geven, hangt af van wat de andere spelers doen. In de 8 of 9 potjes die ik nu heb gespeeld is er niet één winnende strategie boven gekomen. Het is dus nog lang niet stukgespeeld, het blijft me boeien. Mijn cijfer: 8. Dat is vrij hoog: vergelijk de 750 spellen die ik op Boardgamegeek heb gewaardeerd staan gemiddeld op zo’n 6,6. Een aantal spellen van een zekere auteur genaamd Wallace scoort bij mij een stuk hoger dan een 8, maar ja, dat is dan ook de buitencategorie 🙂