Innoveer

Het is altijd leuk om een spel in dit geval "Innovation" als kerstkado van vrienden uit zhe USA te krijgen. Innovation stond al langer op mijn wenslijst maar was nergens in Nederland te krijgen. Het is ergens in Europa als een Europeesche versie van de uitgever Iello beschikbaar maar eind 2011 was het mij nog niet gelukt om er een te pakken te krijgen. Ben daarom erg in mijn nopjes met de Amerikaanse versie. Aan het eind van dit schrijfsel nog een vergelijking van de Amerikaanse en Europeesche versie. Afijn, ik heb de Amerikaanse versie en ben er erg blij mee zo blij dat ik Innovation tot mijn meest favoriete spel van januari 2012 heb uitgeroepen 🙂

Wat is Innovation eigenlijk voor een spel?

Innovation is een kaartspel waarbij je, door steeds betere kaarten te spelen uit verschillende opeenvolgende tijdperken, punten bijelkaar schraapt om als eerste het vereiste aantal (bij 2 spelers zes) innovatieve prestaties te "kopen". Hoe sneller je innoveert des te sneller je punten scored des te sneller je wint.

Hoe speel je Innovation?

Als eerste splits je alle kaarten van Innovation op in verschillende stapels.

  • Tien stapels met de tijdperk kaarten genummerd 1 t/m 10. Deze leg je in een cirkel, van de stapels met nummer 1 t/m 9 pak je 1 kaart en legt deze in het midden van de cirkel dit zijn de prestatie kaarten oftewel Achievements.
  • Vijf kaarten met speciale Prestaties (Special Achievements).

Bovengenoemde tijdperkkaart bestaat uit een naam, tijdperknummer, een aantal symbolen, en een klein symbool met hierachter een actie tekst (dogma).

De acties:

Elke speler mag in zijn buurt 2 willekeurige acties in een willekeurige volgorde uitvoeren er kan gekozen worden uit vier verschillende acties:

  1. Draw, pak een kaart van een van de tijdperk stapels, welke stapel hangt af van de al gespeelde tijdperkkaarten. Heb je bijvoorbeeld een tijdperk 3 kaart gespeeld en als topkaart open voor je liggen dan mag je van de tijdperk 1-3 stapels een kaart pakken.
  2. Meld, speel een kaart op jouw speelveld, ligt er al een kaart met dezelfde achtergrond kleur dan wordt de kaart hier bovenop gelegd. Dus geel op geel, groen op groen enz er zijn 5 kleuren. Thematisch zal er achter elke kleur wel een betekenis zitten maar die heb ik nog niet ontdekt.
  3. Dogma, voer de actie uit van een open kaart (top kaart) ook wel dogma genoemd. Er zijn 2 type dogma's een "eis" (I demand) dogma en een "doe" dogma. Een eis dogma is een aanvallende actie die iets negatiefs voor je tegenstanders in petto heeft. Voor elk dogma staat een klein symbool. Je kunt je tegenstanders alleen aanvallen als deze minder dogmasymbolen voor zich op hun speelveld hebben liggen dan jij op je speelveld. Bij een "doe" dogma mag je een actie uitvoeren die iets positiefs voor jezelf oplevert, ook hier zit een addertje onder het gras heeft een van je tegenspelers namelijk evenveel of meer dogma symbolen dan mag hij/zij eerst deze dogma actie uitvoeren. Als beloning mag je dan wel een extra tijdperkkaart pakken.
  4. Achieve, tijdens het spel kan je punten scoren heb je genoeg punten dan mag je een achievement kaart pakken die hierbij hoort. Bijv. 5 punten voor eerste prestatie = achievementkaart, 10 punten voor de 2e achievementkaart, 15 voor de 3e enz.

Elke tijdperkkaart wordt middels een Meld actie boven op de kaart met dezelfde kleur gelegd, dit betekent dat het aantal symbolen en de beschibare dogma's steeds veranderen. Om het nog iets interessanter te maken kun je met sommige dogma acties je kaarten ook "splayen". Splayen is het opschuiven van je kaarten naar links, rechts of naar boven. Splayen zorgt er voor dat er meer symbolen zichtbaar komen dus wordt het voor je tegenstanders moeilijker om je aan te vallen met een "eis" (I demand) dogma.

Hoe win je?

Je hebt gewonnen als je als eerste speler het vereiste aantal (bij 2 spelers zes) achievement kaarten in je bezit hebt.

Conclusie.

Innovation wordt vaak vergeleken met Flux omdat je mogelijke acties steeds veranderen alnaar gelang de uitgespeelde kaarten met daarop de dogma acties. Innovatie heeft echter veel meer structuur dan flux waardoor het veel minder chaotisch aanvoelt (en is). Vooruit plannen zal door de dogma acties toch nog vrij lastig zijn, zeker wanneer je met meer dan 2 spelers speelt. Het is een spel waarbij je het ene moment achter- en het volgende moment weer voor kunt staan door het uitspelen van een voor je tegenstander gruwelijke dogma. Het vinden en spelen van steeds betere kaarten zorgt er verder voor dat je goed bij het spel betrokken blijft.

Verschil tussen de Amerikaanse- en Europeesche versie.

De spelregels en gebruikte kaarten zijn in beide versies identiek. Het enige verschil is de opmaak en de achtergrond van de kaarten, kort samengevat de kaarten en spelmateriaal ziet er in de Europeesche versie (uitgegeven door Iello) stukken beter uit. De achtergrond correspondeert met de innovatie op de kaart en het spelers bord is van stevig dik karton. Als je alleen de basis versie wilt spelen en niet geïnteresseerd bent in de uitbreiding (en toekomstige uitbreidingen) dan zou ik zeker proberen de Europeesche versie te bemachtigen.

Checklist waarin wordt aangegeven wat de reviewer van het spel vindt.

  • Met hoeveel spelers heb je het spel gespeeld? 2 en 4 spelers.
  • Zijn de spelregels ingewikkeld? – Nee, spelregels zijn redelijk eenvoudig, in het begin is het even uitzoeken wat de verschillende dogma acties doen. Engelse taal kan voor sommige spelers een belemmering zijn.
  • Is het spel geschikt voor volwassenen, kinderen of beide. – Geschikt voor kinderen van 12 jaar en ouder.
  • Zou je het meteen weer willen spelen? – Ja. Maar dan minimaal 2 keer achter elkaar.
  • Zou je het ook nog leuk vinden na 5 keer spelen binnen een week? – Ja.
  • Voor hoeveel spelers lijkt jou dit spel het beste geschikt? – 2 of 4 spelers waarbij je met 4 spelers in teamverband werkt.
  • Wat is het thema? – Innoveren door de tijd heen. Ontwikkelen van het wiel tot computers.
  • Wat vindt je van het thema ? – Door de strakke opmaak van Amerikaanse versie is het thematisch minder dan de Europeesche versie. Je let in de Amerikaanse versie meer op de dogma's en symbolen dan wat de kaart werkelijk betekent.
  • Was je elke keer weer snel aan de beurt? – Ja, behalve als iemand een dogma niet meteen snapt verder een vlot spel.
  • Verveelde je je tijdens het spelen? – Nee. sommige dogma's van je tegenstander mag je ook zelf uitvoeren en je kan worden aangevallen door een dogma. Er is altijd wel wat te doen.
  • Wat  vind jij van de speelduur? ( te kort, precies goed, te lang) – Precies goed. Je moet wel meerdere spellen achter elkaar spelen.
  • Hoe vind jij de kwaliteit van de spel componenten? – Amerikaanse versie voldoende. De kaarten zijn duidelijk en functioneel. Europeesche versie is een stuk mooier.
  • Welk cijfer zou jij het geven ? (1 is slecht – 10 is goed) – 8

Algemene gegevens.

Aantal spelers: 2-4
Speelduur:  30 – 60 minuten

Door bordspelgroep

Ik beheer deze site en speel verder geen spelletjes :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.