Toevallig (ahum) gesprek op een doordeweekse (bord)spellenavond in Hilversum.
Hallo Rian je hebt laatst op Essen de uitbreiding van Ghost Stories gekocht. Wat vind jij zo goed aan Ghost Stories dat je zelfs de uitbreiding hebt aangeschaft? En wat voegt de uitbreiding eigenlijk toe aan het spel?
Om je wat tijd te geven om over je antwoorden na te denken zal ik eerst even in het kort uitleggen wat Ghost Stories voor een spel is.
Wat is Ghost Stories eigenlijk voor een spel?
Het thema van dit spel gaat over een Chinees dorp dat aangevallen wordt door Geesten omdat een zekere oppergeest genaamd Wu Feng genoeg heeft van zijn verblijf in de hel en wil ontsnappen. Deze geesten zijn niet van het type "Casper het vriendelijke spookje" maar het type dat elke dag met het verkeerde been (euh Ectoplasma) uit bed stapt. Gelukkig zijn er altijd helden in de buurt die de dorpelingen te hulp schieten, in ons geval zijn dit vier dappere monniken uit een naburig klooster. De dorpelingen zijn echter zelf ook niet volledig hulpeloos en hebben speciale vaardigheden waarmee ze de monniken kunnen helpen. De spelers spelen uiteraard de monniken en omdat het een coöperatief spel is zullen ze gezamenlijk de geesten moeten verslaan. Iedere speler krijgt een monnikkaart, op elke kant van deze kaart staat een vaardigheid. Elke speler kiest een kant met een vaardigheid en legt de monnikkaart aan de rand van het dorp. Het dorp bestaat uit 9 willekeurig geplaatste dorpstegels (velden) waar de verschillende dorpelingen wonen.
Iedere speler krijgt nog wat extra attributen zoals Qi-fiches (de kracht van de monnik) en Tao fiches (die helpen de geesten te verslaan) dan worden de (plastic) monniken op het bord geplaatst en kan het spel beginnen.
Elke beurt wordt er een geestkaart getrokken, deze kaarten hebben een kleur die overeenkomt met de kleur van de monnikkaart. De geest wordt op deze monnikkaart geplaatst. De bedoeling is dat een van de monniken vervolgens de geest aanvalt of de dorpeling op wiens tegel hij staat om hulp vraagt. Lukt het niet om de geest te verslaan dan komt de geest of dichter bij het dorp of er moet met de vloekdobbelsteen gegooid worden (en zoals de naam al een beetje doet vermoeden belooft dat over het algemeen niet veel goeds..). Heeft de geest het dorp bereikt dan wordt de dorpstegel waarop de geest arriveert omgedraaid, als er 4 tegels zijn omgedraaid dan hebben de monniken verloren. Als in de stapel met geesten de Wu Feng reïncarnatie kaart wordt getrokken en niet is verslagen voordat de stapel met kaarten op is dan hebben de spelers ook verloren.
Om op de vragen terug te komen. Rian wat vind je zo goed aan Ghost Stories en wat voegt de uitbreiding toe?
Wat vind Rian van dit spel:
Wat ik zo leuk vind aan Ghost Stories is om te beginnen dat het er geweldig mooi uitziet. De tekeningen op het bord en de kaartjes zijn erg mooi en geven het spel de perfecte sfeer en ook de monniken, geesten en de gouden Boeddha’s zien er mooi uit.
Verder is het een heel ander soort spel dan we meestal spelen. Je moet echt goed samenwerken en de speciale eigenschappen van alle monniken en dorpsbewoners goed gebruiken en op elkaar af stemmen om te kunnen winnen van al die enge geesten. Je bent continu bezig om de verschillende mogelijkheden tegen elkaar af te wegen ook tijdens de beurten van de andere monniken. Er zijn veel verschillende mogelijkheden, dus het blijft interessant. En het spel blijft spannend tot het allerlaatste moment; gaan we het redden of worden we toch in de pan gehakt?
Er zijn 4 moeilijkheidsgraden: Beginner (die hebben wij gespeeld), Normaal, Nachtmerrie en Hel. Voor we toe zijn aan die laatste moeten we nog heel wat oefenen 😉
De uitbreiding "White Moon":
Er zijn verschillende uitbreidingen, de kleine uitbreidingen hebben extra geesten met extra krachten, en nog een nieuwe dorpstegel, wat weer meer variatie in het spel brengt. Maar de echte grote uitbreiding ‘White Moon’ brengt weer iets helemaal nieuws, namelijk dorpsbewoners die gered moeten worden en een goede geest met 4 mooie diamantjes. Er zijn verschillende families die elk weer hun eigen eigenschappen hebben en de monniken moeten zorgen dat ze gered worden van de geesten. De goede geest Su-Ling kan hierbij helpen. Ik heb deze uitbreiding nog niet gespeeld maar het lijkt me wel weer een leuke draai geven aan het spel. Dus als we uitgevonden hebben hoe we die vervelende geesten uit kunnen roeien moeten we maar eens gaan proberen of we al die Chinese families ook nog kunnen gaan redden…
Checklist waarin Rian aangeeft wat ze van het spel vindt.
- Met hoeveel spelers heb je het spel gespeeld? – 4 spelers.
- Zijn de spelregels ingewikkeld? – Nee, valt reuze mee.
- Is het spel geschikt voor volwassenen, kinderen of beide. – Geschikt voor kinderen van 12 jaar en ouder.
- Zou je het meteen weer willen spelen? – Ja, en vooral ook met de uitbreidingen.
- Zou je het ook nog leuk vinden na 5 keer spelen binnen een week? – Ja.
- Voor hoeveel spelers lijkt jou dit spel het beste geschikt? – 4.
- Wat is het thema? – Enge Chinese geesten in de pan hakken, of door hen in de pan gehakt worden.
- Wat vindt je van het thema ? – Erg leuk en mooi uitgevoerd.
- Was je elke keer weer snel aan de beurt? – Ja, je bent eigenlijk continu aan de beurt.
- Verveelde je je tijdens het spelen? – Geen seconde.
- Wat vind jij van de speel duur? ( te kort, precies goed, te lang) – Precies goed.
- Wat vind jij van de spel componenten? – Heel erg mooi, goede kwaliteit, prachtige tekeningen, geven het spel precies de goede sfeer.
- Welk cijfer zou jij het geven ? (1 is slecht – 10 is goed) – 9.
BeeJee die Rian de lastige vragen stelde heeft Ghost Stories ook gespeeld en wou zijn mening ook nog even ventileren.
Wat vind BeeJee van dit spel.
De regels zijn eenvoudig maar het spel zelf is erg lastig om te winnen. Het voelt echter niet onmogelijk aan en bij elk nieuw spel denk je "nu gaat het lukken" Wij zijn begonnen met het baby moeilijkheids niveau en dat is al verschrikkelijk moeilijk, dat ze de niveaus aanduiden met Beginner, Normaal, Nachtmerrie en Hel moet volgens mij zijn, moeilijk, moeilijker, nog moeilijker en onmogelijk 🙂 Het is een van mijn favoriete coöperatieve spellen, je bent constant bezig om samen de geesten te verslaan dus je verveelt je geen moment. En het thema lijkt op zo'n Chinese karate B-film, precies goed.
Checklist waarin BeeJee aangeeft wat hij van het spel vindt.
- Met hoeveel spelers heb je het spel gespeeld? – 4 spelers.
- Zijn de spelregels ingewikkeld? – Nee, spelregels zijn redelijk eenvoudig, als extra ondersteuning gebruikten wij een Engelse reference sheet.
- Is het spel geschikt voor volwassenen, kinderen of beide. – Geschikt voor kinderen van 12 jaar en ouder.
- Zou je het meteen weer willen spelen? – Ja. Leuk coöperatief spel.
- Zou je het ook nog leuk vinden na 5 keer spelen binnen een week? – Ja, je moet toch een keer winnen van het spel.
- Voor hoeveel spelers lijkt jou dit spel het beste geschikt? – minimaal 3.
- Wat is het thema? – Chinese geesten terug het dodenrijk in meppen.
- Wat vindt je van het thema ? – Thema lijkt op zo'n Chinese karate B-film en past perfect bij dit spel.
- Was je elke keer weer snel aan de beurt? – Ja, en je bent in de tussentijd constant bezig om je mede monniken te helpen met overleven.
- Verveelde je je tijdens het spelen? – Nee.
- Wat vind jij van de speel duur? ( te kort, precies goed, te lang) – Precies goed.
- Hoe vind jij de kwaliteit van de spel componenten? – De spelonderdelen zijn prima in orde waaronder de plastic- Boeddha's, geesten en monniken, de goede kwaliteit borden, fiches en houten dobbelstenen.
- Welk cijfer zou jij het geven ? (1 is slecht – 10 is goed) – 8
Algemene gegevens.
Aantal spelers: 1-4
Speelduur: 60 minuten