Het Hilversums Bordspel Genootschap heeft van Erwin een bevlogen introductie gekregen in Wizard – een kaartspel waarbij je zo goed mogelijk moet inschatten hoeveel slagen je ‘met jouw hand’ gaat halen. Enigszins te vergelijken met boerenbridge – maar dan met wat spannendere plaatjes van depressieve koningen, hooghartige prinsessen en dolende ridders. De schoppen, harten, ruiten en klaveren zijn vervangen door rode bijlen, blauwe kandelaars, gele spiegeltjes en gifgroene euro’s, oplopend van 1 (laag) naar 13 (hoog). Daarnaast zijn er narren (de laatste nar is altijd de laagste kaart) en tovenaars (de eerste tovenaar wint).
Voor wie kaartspelletjes gewend is, is het een eenvoudig spelletje. Er is een troefkleur. Kleurbekennen. Troeven mag en je mag – ook als je kan bekennen – een nar of een tovenaar opgooien. Het lastige en leuke aan dit spel is het voorspellen van de slagen. Goed voorspelde eindscore leveren punten op, plus 10 punten per slag. Heb je verkeerd voorspeld: 10 strafpunten per slag dat je ernaast zit. De eerste ronde krijgt iedereen één kaart, elke ronde erna één kaart meer. Dat maakt dat het per ronde makkelijker wordt om te voorspellen, en dat er meer bonuspunten voor behaalde slagen te krijgen zijn. Na een paar spelletjes heb je het spel eigenlijk wel door.
De geluksfactor is redelijk groot – maar goed inzicht wordt ook beloond. De gewone cyclus hoeveel potjes je moet spelen tot er een winnaar is duurt wat lang en een paar potjes inkorten is beter. Jammer is dat het spel net niet af is: 999 games heeft in de Nederlandse versie van Wizard de Z van Zauberer op de tovenaarskaarten laten staan. Maar bij de volgende versie zal dit ongetwijfeld worden rechtgetoverd!