Samen met mijn wederhelft heb ik een regel dat "hoe fouter een land des te beter de wijn". Alleen gaat deze regel tegenwoordig gelukkig niet meer helemaal op, neem bijvoorbeeld Zuid Afrika, dit was een fout land met goede wijn nu is Zuid Afrika een stuk minder fout of neem Chili dit was errug fout maar heeft lekkere wijn en is nu ook minder fout en volgens mij geldt het zelfde voor Roemenië en Argentinië. Dus de regel "hoe fouter een land des te beter de wijn" gaat eigenlijk niet meer op voor wijn.
Maar zou deze regel nog wel opgaan voor (bord)spel thema’s dus een een spel met een fout thema is dat dan per definitie een beter spel dan een spel zonder een fout thema?
Ik heb de game overzicht van BGG – en de Brdspl spellen lijst bekeken en heb de volgende "foute" thema’s gevonden:
Thema met Oorlog; dit thema is natuurlijk fout want in elke oorlog gaan massa’s mensen dood maar heel veel spellen hebben als thema oorlog en een groot aantal zijn goeie (bord)spellen. Tide of Iron, Paths of Glory, Twilight Imperium Third Edition, BattleLore, Memoir 44, Shogun (allemaal top spellen).
Thema met slavernij; absoluut fout thema, maar die bruine mannetjes in Puerto Rico (top spel) zijn dat nou slaven of arbeiders? In Struggles of Empires (mooi spel) zitten ze openlijk in het spel verwerkt, slaven handel, slaven opstand e.d. slavernij was normaal in de tijd waarin Struggle of Empires zich afspeelt.
Thema met Misdaad; nog zo’n fout thema met als onderwerp de onderwereld met de Maffia, bank berovingen, afpersing e.d. In Ca$h ’n Guns wordt dit thema op een grappige wijze gepresenteerd namelijk met schuimrubberen pistolen. In sommige spellen lijkt er niets aan de hand te zijn, toch zit er in bijv. Machiavelli (mooi spel) een moordenaar.
Thema met Piraten; nee dan piraten dat zijn lieve jongens die al moordend en plunderend de wereldzeeën bevaren, en toch de (bord)spellen gebaseerd op dit thema zijn populair (of worden populair) en er zitten een aantal mooie spellen tussen zoals Oltre Mare, Pirates Cove, Cartagena of Winds of Plunder
Gelukkig zijn er ook genoeg spellen met een normaal thema (niet fout) bijvoorbeeld de energie markt met Funkenschlag, een bazaar met Ypsahan, treinen met Ticket to Ride, het boerenleven met Hacienda of het bouwen van muren en torentjes in Mauerbauer.
Tja foute thema’s kunnen mooie spellen opleveren maar dat zelfde geldt uiteraard ook voor de niet foute thema’s en zijn de spellen met foute thema’s nou beter? Van de 36 spellen die op deze site staan zijn er (min of meer) 11 met een fout thema, dat is maar een derde van het totale aantal. En bij de 2/3 niet foute thema’s zitten (vind ik) spellen die even mooi of zelfs beter zijn dan die met een fout thema.