La Citta

 

la Citta

 

La Citta, la Citta, la Cittaaaa (Gitaar muziek op de achtergrond) Het klinkt als een vrolijk liedje maar la Citta is een (Bord)spel over het bouwen en uitbreiden van steden. Een serieus spel waarbij je absoluut niet kan zingen want je hebt minimaal 90% van je brein nodig om dit strategisch spel te spelen (de overige 10% kan je blijven gebruiken voor andere vitale systemen). Het is een van de favoriete spellen van Judith vandaar dat we deze een poos terug hebben gespeeld.

Wat gebeurt er zoal in dit spel?

Je begint met het willekeurig plaatsen van landbouwgronden, water en bergen. In het spel zorgen je landbouwgronden voor voedsel met een boerderij, de bergen zorgen voor geld met een steengroeve en het water zorgt ervoor dat je stad verder kan groeien met een badhuis. Daarna plaatst iedere speler 2 kastelen (castello's), het plaatsen is belangrijk want je castello wordt meteen bevolkt door 3 bewoners en deze drie bewoners willen aan het eind van de rondes (jaar) elk 1 graan anders gaan ze dood. Een kasteel kan je plaatsen naast een van bovengenoemde landschapsgebieden maar als je het kasteel aan een of twee landbouwgronden legt dan levert dit graan op afhankelijk van wat de landbouwgronden produceren (1. 2 of 3 graan). Graan is erg belangrijk.

Elke speler krijgt3 eigen actiekaarten en er worden 7 politieke kaarten open op het bord neergelegd.

Na het plaatsen van de Kastelen worden de 6 jaren (rondes) doorgelopen. Elk jaar bestaat uit 8 fasen:

Fase 1: Het wisselen van de startspeler.

stem van het volk kaarten

 

Fase 2: De stem van het volk. De stem van het volk bestaat uit 3 verschillende gekleurde kaarten, wit voor Cultuur, zwart voor educatie en blauw voor gezondheid. Er worden 4 nieuwe kaarten op het spelbord gelegd. De eerste open, de rest gedekt. Deze kleuren komen ook weer voor op je gebouwen die je in je stad bouwt, in fase 6 en 7 wordt gekeken wie de stem van het volk wint dus wie de meeste gebouwen van een bepaalde kleur heeft.

Fase 3: Inkomsten. Elke eigen steengroeve levert 1 goudstuk op als deze grenst aan een berg. Grenst een steengroeve aan twee bergen, dan levert deze 2 goudstukken op.

Fase 4: Bevolkingsgroei. Elke speler krijgt per stad één nieuwe burger in zijn castello.

 

politiek kaarten

 

 

Fase 5: Politiek. Er worden per speler 5 politieke ronden gespeeld. Elke speler komt per ronde eenmaal aan beurt. De speler die aan de beurt is kan een eigen actiekaart- of een politieke kaart inzetten. De speler voert de actie op de kaart uit.

  • Eigen actiekaarten spelen. Wie een actiekaart speelt kan 2 goudstukken nemen of een nieuwe stad stichten of een klein gebouw bouwen. Deze gebouwen zijn uiterst belangrijk voor het verdere verloop van het spel.
  • Politieke kaarten spelen. Politieke kaarten kunnen ervoor zorgen dat je grotere gebouwen kunt plaatsen die voor aantrekkingspunten zorgen. Er zijn ook politieke kaarten waardoor je de aantrekkingskracht van je stad tijdelijk kan verhogen, waardoor je extra burgers krijgt, waardoor je oogst verdubbelt, of waarmee je in de kaarten "stem van het volk" kan kijken.

 

gebouwen

Fase 6: de stem van het volk. De gedekte kaarten "stem van het volk" worden omgedraaid. Deze bepalen nu de voorkeur van het volk. Dit kan cultuur, gezondheid of scholing zijn.

Fase 7: migratie van burgers. Als tussen 2 steden van verschillende spelers minder dan 3 vakjes afstand is, is migratie mogelijk. Wie het meeste aantrekkingspunten in de voorkeur van het volk bezit, trekt één burger van elke nabijgelegen stad naar zijn castello. Staan daardoor gebouwen leeg, dan worden die afgebroken, de buitenste gebouwen eerst.

Fase 8: voedselvoorziening. Boerderijen leveren voedselfiches op. Wie meer burgers heeft dan voedselfiches, moet het overschot aan burgers verwijderen. Lege gebouwen worden wederom afgebroken. Als straf mag de speler het volgende jaar maar 4 politieke ronden spelen.

Het spel eindigt in het zesde jaar.

Dit is globaal het spel, en wat vond ik ervan?

Het ziet er mooi uit met goede spel componenten. Het is absoluut een spel waar je veel bij na kunt en moet denken. Een spel die ik misschien meer ga waarderen als ik het vaker heb gespeeld voor af en toe er tussendoor is het te moeilijk. Een stevig spel…..


Aantal spelers: 2-5

Speelduur: 60 – 150 minuten

Speler Leeftijd: 12 jaar en ouder

Door bordspelgroep

Ik beheer deze site en speel verder geen spelletjes :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.